dimecres, 21 de març del 2012

UN CONTE DE HELEN BUCKLEY

Fent memòria, m’he enrecorda’t d’un conte que fa temps que vaig llegir que m'agradaria publicar i compartir amb vosaltres. Segurament ja el coneixeu, ja que ha tingut força ressò. Té un rerefons força significatiu, suficient com per tenir-lo sempre present i reflexionar-hi.

 
“Una vegada un nen petit va anar a l’escola. Era molt petit i l'escola molt gran. Però quan el petit nen va descobrir que podia anar a la seva classe només entrant per la porta del davant, es va sentir feliç.

Un matí, estant el petit nen a l'escola, la seva mestra va dir: - Avui farem un dibuix. Què bé!, va pensar el nen, a ell li agradava molt dibuixar, ell podia fer moltes coses: lleons i tigres, gallines i vaques, trens i pots. Va treure la seva caixa de colors i va començar a dibuixar. 

Però la mestra va dir: - Espereu, no és hora de començar, i ella va esperar que tots estiguessin preparats. - Ara, va dir la mestra, - anem a dibuixar flors. Què bé!, va pensar el nen, - m'agrada molt dibuixar flors, i va començar a dibuixar precioses flors amb els seus colors.

Però la mestra va dir: - Espereu, jo us ensenyaré com, i va dibuixar una flor vermella amb una tija verda. El petit va mirar la flor de la mestra i després va mirar la seva, a ell li agradava més la seva flor que la de la mestra, però no va dir res i va començar a dibuixar una flor vermella amb una tija verda igual a la de la seva mestra. 

Un altre dia quan el petit nen entrava a la seva classe, la mestra va dir: - Avui anem a fer alguna cosa amb fang. Què bé!, va pensar el nen, - m'agrada molt el fang. Ell podia fer moltes coses amb el fang: serps i elefants, ratolins i ninots, camions i carros i va començar a estirar la seva bola de fang.

Però la mestra va dir: - Espereu, no és hora de començar i després va esperar que tots estiguessin preparats. Ara, va dir la mestra, - anem a fer un plat. Què bé!, va pensar el nen, - a mi m'agrada molt fer plats i va començar a construir plats de diferents formes i mides.

Però la mestra va dir: - Espereu, jo us ensenyaré com i ella els va ensenyar a tots com fer un profund plat. - Aquí teniu, va dir la mestra, - ara podeu començar. El petit nen va mirar el plat de la mestra i després va mirar el seu. A ell li agradava més el seu plat, però no va dir res i va començar a fer un igual que el de la seva mestra. 

I molt aviat el petit nen va aprendre a esperar i mirar, a fer coses iguals a les de la seva mestra i va deixar de fer coses que sorgien de les seves pròpies idees. Va passar que un dia, la seva família, es va mudar a una altra casa i el petit va començar a anar a una altra escola. En el seu primer dia de classe, la mestra va dir: "Avui farem un dibuix". Què bé!, va pensar el nen petit i va esperar que la mestra li digués què fer. 

Però la mestra no va dir res, només caminava dins de l’aula. Quan va arribar fins al petit nen ella va dir:
-No vols començar el teu dibuix?
-Sí, va dir el petit. - Què farem?
-No sé fins que tu no ho facis - va dir la mestra.
-I com ho faig? - va preguntar.
-Com tu vulguis - contesta la mestra.
-I de qualsevol color? - pregunta el nen.
-De qualsevol color - va dir la mestra. -Si tots fem el mateix dibuix i utilitzem els mateixos colors, com sabré quin és quin i qui ho va fer?
-Jo no sé, - va dir el petit nen, i va començar a dibuixar una flor vermella amb la tija verda."

Helen Buckley

2 comentaris:

  1. Hola Alba,

    La veritat és que no havia sentit a parlar mai d'aquest conte, per això agraeixo que l'hagis volgut compartir amb nosaltres.
    Realment és un conte que et fa reflexionar. M'ha agradat!

    ResponElimina
  2. Me'n alegro molt Cristina! La veritat és que a mi també em va agradar quan me'l van explicar. Penso que el missatge que transmet és força significatiu, aplicable en qualsevol àmbit de la nostra vida, ja que mai hem de limitar i posar barreres a la creativitat o imaginació de l'ésser humà.

    Moltes gràcies pel teu comentari Cristina, a reveure!

    ResponElimina